سلامت

سلامت و پزشکی

سلامت

سلامت و پزشکی

علائم ، پیشگیری و درمان درد قفسه سینه

علائم ، پیشگیری و درمان درد قفسه سینه گرداوری شد

علائم ، پیشگیری و درمان درد قفسه سینه

 

درد مبهمی احساس می‌کنید که از قفسه سینه شما دور نمی‌شود و درحال بدتر شدن است. آیا این درد ناشی از یک حمله قلبی است یا چیز دیگری است؟ این سئوالی آزار دهنده‌ای است که سالانه میلیون‌ها نفر، و دکترهایشان می‌پرسند. مشکل چیست؟ درد قفسه سینه در افراد می‌تواند به دلیل حمله قلبی، التهاب لوزالمعده یا حمله وحشت (پانیک اتک) باشد.

 

آیا درد قفسه سینه مربوط به یک حمله قلبی بوده یا به دلایل دیگری است؟

میلیون‌ها نفر به دلیل درد قفسه سینه در مراکز اورژانس بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. فقط در 20% از این افراد حمله قلبی یا آنژین صدری ناپایدار که نشانه قریب الوقوع بودن حمله قلبی است تشخیص داده می‌شود. تعداد کمی دیگر از این افراد دچار بیماری‌های تهدید کننده حیات مثل آمبولی ریه (ایجاد لخته خون در ریه) یا قطع آئورت (پارگی لایه داخلی آئورت) هستند. برخی دچار آنژین صدری پایدار می‌شوند (آنژین صدری پایدار در مواقعی اتفاق می افتد که قلب نمی‌تواند به اندازه کافی خون حاوی اکسیژن دریافت کند و معمولاً در هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی یا فشارهای روانی و هیجانی به وقوع می‌پیوندد). بیشتر افراد مراجعه کننده به مراکز اورژانس بیمارستان‌ها از بیماری‌های غیر مرتبط با قلب یا عروق رنج می‌برند. بیماری‌هایی که با حمله قلبی اشتباه گرفته می‌شوند در افراد به انواع مختلف احساس می‌شود. برخی درد کهنه قفسه سینه دارند. برخی از درد فک و بعضی دیگر از درد کمر رنج می‌برند. برخی هم به دلیل تنگی نفس، احساس شدید ضعف و بی حالی و حالت تهوع اذیت می‌شوند.

 

علائم حمله قلبی چیست؟

درد قفسه سینه یکی از علائم احتمال حمله قریب الوقوع قلبی است. اگر شما متوجه یک یا چند علامت از علائم زیر در خود یا فرد دیگری شدید، بلافاصله با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید:

- داشتن احساس نامطلوب فشار، فشرده شدن، پر بودن، سوزش، سنگینی و درد در مرکز قفسه سینه - داشتن احساس درد، سوزش، تیر کشیدن یا هر احساس نامطلوب دیگر در بازوهای هر دو دست، کمر، گردن، فک یا شکم - تنگی نفس - احساس تهوع یا استفراغ ناگهانی - سبکی سر یا سرگیجه - احساس خستگی و ضعف زیاد و غیر معمول - حرارت و گر گرفتگی یا عرق سرد - سنگینی، ضعف یا درد در یک یا هر دو بازو

پزشکان اطلاعات مختلف را در کنار هم قرار داده تا متوجه شوند که آیا فرد به حمله قلبی دچار شده است یا نه. روش دقیق‌تر استفاده از آزمایش خون برای نشان دادن آسیب‌های ماهیچه قلب مانند تروپونین قلب استفاده می‌شود؛ اما از آنجا که زمان مورد نیاز برای دریافت نتایج آزمایشات خون نسبتاً زیاد است بهترین روش فوری، استفاده از روش الکتروکاردیوگرام برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب و شنیدن توضیحات و توصیفات شما از درد قفسه سینه و علائم دیگری که به آنها مبتلا شده‌اید.

 

علائمی که نشان دهنده احتمال بیشتر بروز حمله قلبی است:

- درد تیز که مانند زخم چاقو است و در هنگام نفس کشیدن یا سرفه کردن احساس می‌شود - درد ناگهانی مشابه سیخ زدن که فقط برای چند ثانیه اتفاق می افتد - درد در یک طرف بدن قابل احساس است - درد در یک قسمت یا در یک نقطه مشخص قرار دارد - دردی ثابت که در چند ساعت و چند روز وجود دارد و با علائم دیگری همراه نیست

 

علائمی که نشان دهنده احتمال کمتر بروز حمله قلبی است:

- احساس درد، فشار، سنگینی، فشردگی یا سوزش - شروع تدریجی درد و گسترش آن در چند دقیقه - درد منتشر شده در قفسه سینه - دردی که به سمت بازوی چپ، گردن، فک یا پشت کشیده می‌شود - درد و فشار همراه با علائم دیگر مانند سختی تنفس، عرق سرد یا حالت تهوع ناگهانی - درد یا فشاری که در هنگام یا بعد از فعالیت‌های فیزیکی یا فشارهای عصبی و هیجانی (حمله قلبی) یا در هنگام استراحت (آنژین صدری ناپایدار) رخ می‌دهد

 

دلایل دیگر ایجاد کننده درد در قفسه سینه

بیشتر دردهای قفسه سینه دلایل غیر قلبی دارند و علامت مشکلات تهدیدکننده حیات نیستند. برخی از دلایل بروز درد در قفسه سینه به شرح زیر می‌باشد:

- بیماری ریفلاکس معده - بیماری رفلکس معده بیماری شایعی است که در آن اسید از معده به سمت مری باز می‌گردد. بیماری رفلکس معده معمولاً با - تغییرات سبک زندگی و در صورت لزوم استفاده از برخی داروها درمان می‌شود -مشکلات عضلانی یا استخوانی - اگر قفسه سینه شما درد گرفته یا به لمس حساس شده است، ممکن است به دلیل گرفتگی عضلات دیواره قفسه سینه باشد. این حالت می‌تواند به شدت دردناک باشد اما با استراحت درد برطرف شده و عضلات بهبود می‌یابد. اگر شما درد، تورم و حساسیت به لمس در اطراف دنده‌ها داشته باشید و یا دردی که با دراز کشیدن، تنفس عمیق، سرفه یا عطسه بدتر می‌شود ممکن است به بیماری به نام عفونت غضروفی دنده مبتلا شده باشید. - اضطراب و حمله وحشت یا پانیک اتک - برخی از دردهای قفسه سینه مربوط به اضطراب یا حمله وحشت (پانیک اتک) می‌شود. - علاوه بر درد قسه سینه و احساس شدید اضطراب این احساس ممکن است باعث علائمی نظیر تپش قلب، تعریق، تنگی نفس و سرگیجه شود.

 

بیماری‌های ریوی

اگر شما درد تیزی در قفسه سینه خود احساس می‌کنید که در موقع نفس کشیدن بدتر می‌شود و باعلائم دیگری نظیر سرفه و تنگی نفس همراه است، ممکن است به دلیل بیماری‌های ریوی یا بافت اطراف آن باشد.

 

علل دیگر درد قفسه سینه

برخی بیماری‌های دیگر که باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شوند عبارتند از:

- زونا - ورم پستان یا کولسیستیت حاد - زخم معده - آمبولی ریه - پریکاردیت

 

پیشگیری بهتر از درمان است

بر خلاف زانو درد یا درد شدید پشت و کمر، نمی‌توان نسبت به درد قفسه سینه بی تفاوت بود و تا فردا صبرکرد. علل درد قفسه سینه چیزی نیست که بتوان در خانه آن را تشخیص داد. وقت را تلف نکنید و اگر نگران درد قفسه سینه خود هستید و در ناحیه سینه، قسمت فوقانی کمر، بازوی چپ یا فک احساس ناراحتی دارید یا اگر به طور ناگهانی بیهوش شدید و غش کردید یا عرق سرد بر بدنتان نشست یا حالت تهوع یا استفراغ داشتید سریع به پزشک مراجعه کنید. با 115 یا اورژانس محلی تماس بگیرید و از آنها درخواست کمک کنید. آن‌ها شما را به وسیله آمبولانس مجهز به بیمارستان خواهند رساند تا اگر مشکلی در قلب شما به وجود آمده است آن را تشخیص داده و روند درمان به سرعت شروع شود.

 

روش‌های درمانی و داروها

متناسب با بیماری زمینه‌ای که باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود درمان‌های متفاوتی وجوددارد.

 

دارو درمانی درد قفسه سینه

داروهایی که برای درمان شایع‌ترین انواع درد قفسه سینه به کار برده می‌شود عبارتند از:

- آسپیرین: اگر پزشک به ارتباط درد قفسه سینه با قلب شک داشته باشد، آسپیرین تجویز می‌شود - داروهای حل کننده لخته خون: اگر شما دچار حمله قلبی شده‌اید، برای شما داروهایی برای حل کردن لخته خون که باعث مسدود شدن عروقی که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند تجویز می‌شود - رقیق کننده خون: اگر لخته خون در عروقی که قلب یا ریه را تغذیه می‌کنند ایجاد شد، داروهایی برای لخته خون که باعث انسداد عروق شده‌اند تجویز خواهد شد تا از لخته شدن خون پیشگیری کند - داروهای محدود کننده اسید: اگر درد قفسه سینه شما به دلیل ترشح اسید از شکم به سمت مری باشد، پزشک داروهایی برای کاهش اسید معده تجویز خواهد کرد. - داروهای ضد افسردگی: اگر شما دچار حمله وحشت شدید، پزشک برای شما داروهای ضد افسردگی برای کنترل علائم تجویز خواهد کرد. - عمل جراحی و فرایندهای درمانی دیگر

 

drmehdikarimi

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.