سلامت

سلامت و پزشکی

سلامت

سلامت و پزشکی

16 روش درمان و بهبود سلولیت

16 روش درمان و بهبود سلولیت

 

تجمع بافت چربی در ناحیه ای از بدن را چاقی موضعی و یا به عبارت دیگر سلولیت می نامند. سلولیت اصطلاحی است که برای مشخص کردن توده هایی از چربی که معمولاً در باسن، ران و قسمت تحتانی بدن زنان می باشد، به کار برده می شود. چربی سلولیت از نظر فیزیولوژیک مشابه چربی طبیعی بدن است. این تجمع چربی معمولاً به صورت فرورفتگی هایی روی پوست نواحی خاصی از بدن مانند بین زانو و استخوان مفصل ران و بین ران و کفل ظاهر می شود، در این مقاله قصد داریم شما را با روش های درمان سلولیت، مشتمل بر ۱۹ روش مختلف درمان و بهبود ظاهر سلولیت آشنا سازیم.

تقریباً همه خانم‌ها در طول زندگی سلولیت را تجربه می‌کنند. اگر سعی در پنهان کردن این مناطق برآمده و فرورفته پوست دارید، می‌توانید به سادگی در خانه ظاهر آن را بهتر کنید. ببینید چگونه رژیم غذایی، درمان‌های خانگی و چند کار ساده دیگر به عادی تر شدن ظاهر آن کمک می‌کند.

 

مهم ترین روش های درمان سلولیت

بهبود سلولیت با ورزش منظم

تمرینات فیزیکی جریان خون را بهبود می دهد و می تواند به کاهش سلولیت کمک کند. تمرکز بر روی تمرینات در مناطق سلولیت مثل ران ها ، شکم باید مدنظر قرار گیرد. سلولیت زیر منافذ پوست، نیاز به کاهش چربی اضافی در بدن دارد. برای این کار باید یکی از فعالیتهای دویدن، شنا، دوچرخه سواری یا آهسته دویدن را انتخاب کنید. همچنین نوشیدن آب در فواصل منظم را فراموش نکنید در غیر اینصورت بدن دچار کم آبی می شود.

کاهش وزن و بهبود سلولیت

بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنند فقط از چاقی موضعی یا سلولیت رنج می برند واقعیت آن است که خیلی از آنان به افزایش وزن کلی بدن و یا چاقی هم مبتلا می باشند. لذا چه در آنان که از چاقی کلی رنج می برند و یا فقط سلولیت مشکل آنان است کاهش وزن از طریق یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم یکی از بهترین روش های درمانی خواهد بود.

کاهش وزن و انجام تمرینات کششی در ماهیچه های پا و ران و کفل می تواند سبب اصلاح شکل خلل و فرج های ظاهری پوست شود. البته لازم به ذکر است که انجام ورزش های کششی سنگین در کوتاه مدت تغییری آن چنانی را به دنبال نخواهد داشت علاوه بر آن که معمولا با دردهای اسکلتی به ویژه در ناحیه کمر همراه خواهد بود.

از طرف دیگر فواید کاهش وزن از طریق رژیم غذایی به تنهایی، بدون انجام فعالیت بدنی منظم نیز خیلی محدود است، هر چند که بعد از کاهش وزن، برجستگی سلولیت کمتر می شود ولی به طور کامل محو نمی شود.

مصرف میوه و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه حاوی مقادیر فراوانی از ترکیبات فیبر، فیتو کمیکال ها و مواد معدنی ضروری هستند که به بدن در رفع سموم کمک کرده و تمام سیستم های بدن را بهبود می دهد و نهایتا منجر به کاهش چربی هایی که در مناطق مختلف بدن تجمع می یابند می گردد. میوه و سبزی ها شامل آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به کاهش تخریب بدن توسط رادیکال ها کمک می کنند.

ضمنا برخی از غذاهای خاص به کاهش سلولیت در بدن کمک می کنند از جمله توت ها، پرتقال، رازیانه، گوجه فرنگی، اسفناج، بروکلی، گشنیز، هویج، توت سیاه یا آبی، فلفل سیاه. همه موارد مذکور بسیار کم کالری ولی حاوی مواد مغذی هستند و به حفظ وزن و همچنین بازسازی سطوح آنزیم ها و هورمون ها در بدن کمک می نمایند.

نوشیدن آب و مایعات فراوان

نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز به تامین آب بدن شما کمک می‌کند و زیر پوست را پر می‌کند، بنابراین فرورفتگی‌ها کمتر مشخص می‌شوند. غذاهایی که حاوی مقدار آب بیشتری هستند، آب پوست را بهتر تامین می‌کنند. میوه و سبزیجات تازه به‌خصوص خربزه، هندوانه، خیار و سبزیجات سبز مقدار آب بیشتر و کالری کمتری دارند که به کنترل وزن کمک کرده و بنابراین در کنترل چربی نیز تاثیر دارند.

مصرف رب گوجه طبیعی

رب گوجه حاوی دوز زیاد لیکوپن، حتی بیش از لیکوپن خود گوجه است. مطالعات نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان می‌تواند در کاهش آسیب اشعه UV خورشید و کمک به پیشگیری از شکست کلاژن موثر باشد. شما با حفظ کلاژن بدنتان یک لایه ضخیم بر روی لایه چربی بدنتان خواهید داشت که حالت کیسه‌ای سلول‌های چربی زیرین را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود سلولیت کمتر دیده شود.

مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳

مصرف غذاهایی که غنی از اسیدهای چرب امگا۳ مانند تخم کتان، روغن ماهی و آجیل به جای چربی های اشباع شده هستند. گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه مواد مغذی به بهبود مشکلات سلولیت کمک می کند.

تخم کتان به افزایش سطح استروژن و رشد کلاژن کمک می‌کند. کلاژن عنصر اصلی بافت متصل‌کننده است که از طریق تقویت پوست می‌تواند به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. هر روز دو قاشق غذاخوری از آن را روی املت، کورن‌فلکس صبحانه یا ماست بریزید و یا خود دانه‌ها را میل کنید.

ترک سیگار و عدم مصرف الکل برای پیشگیری از تشدید سلولیت

می بایست از مصرف هر نوع الکل و دخانیات و هر ماده ای که بتواند متابولیسم بدن را کاهش دهد یا سطوح آنزیم ها و هورمون های بدن را تغییر دهد و در نهایت منجر به تشدید سلولیت گردد، اجتناب نمود. مصرف سیگار بر خون رسانی به پوست تاثیر گذاشته و موجب نازک شدن و افزایش احتمال شل شدن پوست می شود و سلولیت را در بازوها، ران ها و باسن قابل مشاهده تر می کند. درباره روش های ترک سیگار مناسب خود، با پزشکتان صحبت کنید.

ماساژ منظم و بهبود سلولیت

ماساژ پوست به طور مرتب گردش خون را بهبود می بخشد و باعث تحریک جریان لنفاوی می شود بطوریکه قسمتهای بنفش بتدریج سرخ رنگ می شود. شما می توانید مناطق سلولیت با روغنهایی مانند بادام، رزماری، آفتابگردان ، رازیانه ؛ ماساژ د هید. در نهایت این بیماری را التیام می بخشد.

با استفاده از یک برس نرم قبل از حمام کردن ۳-۲ بار در هفته ماساژ دهید. این ماساژ می تواند گردش خون را افزایش و باعث بهبودی شود. ماساژدادن سبب باز شدن منافذ پوست می شود. حرکات دایره ای به سمت بالا و ملایم بهترین نتیجه را می دهد.

بهبود ظاهر سلولیت با برس خشک

با استفاده از یک برس فیبری نسبتاً خشک، پوست را با حرکات بلند به سمت بالا و به سمت قلب برس بکشید. این‌کار پوست مرده را برمی‌دارد، گردش خون را بهبود می‌بخشد، به سیستم لنفاوی کمک می‌کند، پوست را پر می‌کند و ظاهر سلولیت را بهبود می‌بخشد. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، قبل از حمام صبحگاهی حدود ۵ دقیقه پوست خشک را برس بکشید.

استفاده از روغن نارگیل برای بهبود سلولیت

روغن نارگیل در مناطق سلولیت به طور مداوم باعث بهبود سلولیت می شود . روغن نارگیل ضد التهابی خوبی است که به راحتی از طریق پوست نفوذ کرده و از این رو پوست آن را تغذیه می کند. یکی دیگر از درمان های خانگی استفاده از روغن نارگیل است که شما می توانید چند قطره روغن بمدت چند ساعت روی محل سلولیت قرار دهید .

درمان سلولیت با ماسک جلبک دریایی

ماسک و اسکراب خانگی جلبک دریایی راهی موثر و کم‌هزینه برای درمان سلولیت است. جلبک دریایی که یک لایه‌بردار طبیعی است، می‌تواند به بهبود گردش خون و پاک شدن سموم کمک کند که در نتیجه باعث بهتر شدن ظاهر سلولیت می‌شود. پودر جلبک دریایی، پایه فوق‌العاده‌ای برای اسکراب خانگی است که می‌توان آن را با گل رس، آبلیمو و عسل مخلوط کرد و اثر رطوبت‌دهی آن مساوی اسپا است.

درمان ریشه ای سلولیت با روش لیپوساکشن

این روش، درمانی ریشه ای برای از بین بردن سلولیت است. با این حال باید بدانید که این شیوه، به جراحی واقعی نیاز دارد. در این عمل جراحی، سلول های چربی کنده و مکیده می‌شوند. ضمناٌ می‌توان مقدار زیادی از سلول های چربی را یک باره از جا کند.

در بین افراد جوان بعد از جراحی، پوست به طور طبیعی به حالت عادی خود باز می‌گردد اما برای افراد مسن تر، باید از روش های جراحی استفاده کرد. با این حال، پس از انجام این جراحی نیز، تغذیۀ فرد باید کنترل شود تا سلول های جذب کنندۀ چربی دوباره از نو ساخته نشوند.

سلولیز، روش پرطرفدار درمان سلولیت

سلولیز یکی از پرطرفدار ترین روش های درمانی این عارضه است. با دریافت گواهی از سازمان غذا و داروی آمریکا، سلولیز تبدیل به اولین درمان یک باره ی سلولیت مورد تایید این سازمان شد.

این فرآیند با قرار دادن بی حس کننده موضعی زیر پوست نواحی مورد درمان آغاز می شود. سپس، یک یا دو شکاف سطحی روی پوست، برای ورود فیبر های لیزر به لایه ی زیری پوست، ایجاد می شود. لیزر بندهای چربی، که باعث ایجاد فرورفتگی در پوست می شوند، را می شکافد و هم زمان پوست را نیز می کشد. نتیجه پس از ۳ تا ۴ ماه بعد از عمل قابل دیدن است و تا ۲ سال نیز دوام دارد.

استفاده از عمل رادیسی برای درمان سلولیت

رادیسی یک پر کننده تزریقی است که برای از بین بردن چروک های صورت مشهور است، و به تازگی برای تصحیح ظاهر سلولیت روی ران ها و باسن مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این عمل به گونه ای است که با اضافه نمودن حجم به باسن و ران ها، باعث صاف شدن پوست مشخص نبودن سلولیت ها می شود. بیمار ایده آل این فرآیند، شخصی با سلولیت شدید می باشد.

برخلاف روش های درمانی دیگر، نتیجه ی این روش بلافاصله قابل مشاهده است. هم چنین این روش به هیچ وجه دارای عوارض جانبی نیست، هر چند به بیماران توصیه می شود که تا ۲ ساعت پس از عمل به ناحیه های تزریق شده فشار وارد نکنند. به طور متوسط هر بیمار با یک یا دو سرنگ درمان می شود و این درمان تا یک یا دو سال دوام دارد.

درمان سلولیت با عکس العمل ویورا

عکس العمل ویورا (Viora) از فناوری پیشرفته ی فرکانس رادیویی برای کاهش سلولیت استفاده می کند. این فرآیند، با تاباندن انرژی گرمایی به لایه های عمیق پوست و چربی، باعث از هم گسیختگی سلول های چربی، نرم شدن بند های عامل انقباض چربی، افزایش جریان خون به طوری که چربی آب شده از بدن خارج شود و کشیدن پوست سطحی برای ظاهر بهتر می شود. این فرآیند اولین و تنها سیستمی است که به جای فقط چربی، مخصوصا علل سلولیت را نشانه می گیرد.

درمان پیشنهادی ۱ جلسه در هفته و به مدت ۶ هفته می باشد. می توانید در یک جلسه سطوح متفاوتی را درمان کنید و لازم به ذکر است که این درمان اصلا درد ندارد (مانند ماساژ گرم است). این روش عوارض جانبی ندارد و بسته به اندازه ی سطح مورد درمان، مدت هر جلسه از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می باشد. با این که این روش دائمی است، اما استعداد فرد برای ساخت سلولیت باقی می ماند. این بدان معنی است که بدن افراد به ساخت سلولیت ادامه می دهد و توصیه ما جلسه ترمیمی برای هر ۳ الی ۶ ماه است.

درمان سلولیت با اندرمولوژی و یا ماساژ به همراه مکش

بعضی از درمان های سلولیت بر این پایه است که ماساژ با قدرت به همراه مکش سبب افزایش جریان خون می شود و نفوذ عروق خونی را در توده های کپسولی چربی امکان پذیر ساخته و بر این اساس باعث جابجایی سموم و کاهش حجم سلولیت می شود.

در این روش منحصر به فرد که اندرمولوژی یا LPG نامیده می شود، از وسیله های دستی استفاده می کنند که پوست را بین غلتک قرار می دهد. شما بعد از مدتی متوجه تغییرات کمی در پوست می شوید. آن چه در این روش مهم است آن که مانند رادیوفرکوئنسی و نیز لیزر ۲ بار درهفته در یک دوره ی ۱۰ جلسه ای باید انجام شود تا نتایج آن ظاهر گردد.

اندرمولوژی یکی از روش های جدید و پیشرفته در درمان سلولیت است که مزیت آن چنین است که اثربخشی آن مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) قرار گرفته است. در این روش سیستم ماساژ با مکش ترکیب شده است و در واقع این روش نوعی از تکنیک ماساژ است. لازم به ذکر است که اندرمولوژی در کنار دیگر روش های درمانی از جمله اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، بسیار مفید واقع می شود.

به طور طبیعی پس از ۶ جلسه از شروع درمان، نتایج این فرآیند مشاهده می شود و هر چه که این درمان را ادامه دهید متوجه بهبودهای زیادی در سلولیت تان خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.